آخرین آپدیت:

بررسی قیمت و مشخصات کنسول پلی استیشن 5

تاریخ عرضه و قیمت کنسول پلی استیشن 5

با بررسی مشخصات کنسول پلی استیشن 5 در میابیم که پلی‌استیشن 5 نه تنها جدیدترین کنسول سونی بلکه قدرتمندترین کنسول ساخته شده توسط این شرکت است که با ویژگی‌های امروزی‌اش، می‌تواند شما را ترغیب به خرید کند. این کنسول بازی نسل نهمی، توانایی اجرای بازی‌ها با رزولوشن 4K با قابلیت HDR و را دارد و علاوه بر آن مجهز به پردازنده 8 هسته‌ی ZEN 2 با فرکانس متغیر و 16 گیگابایت رم GDDR6 شده که به سبب فرکانس متغیر آن، افت فریم برای بازیکن به یک خاطره تبدیل خواهد شد.

سونی برای فضای ذخیره سازی این کنسول از 825 گیگابایت SSD استفاده کرده تا سرعت انتقال در این کنسول به بیش از 5 گیگ در ثانیه برسد. پلی استیشن 5 شامل 36 واحدِ پردازشی است که در فرکانس‌هایی تا سقفِ 2.23 گیگاهرتز کار می‌کند و به کمک قابلیت بوست به کار گرفته شده در آن، حداکثر توانِ پردازشی تا سطحِ 10.28 ترافلاپس را به‌طور موثر عرضه می‌کند. یعنی چیزی بیش از 10 برابر قدرت پردازشی نسبت به نسل قبلی این کنسول.

مشخصات کنسول پلی استیشن 5

مهم ترین و هیجان انگیز ترین بخش بررسی یک کنسول، بررسی مشخصات سخت افزاری آن است تا بسنجیم که با چه کنسول و ویژگی هایی رو به رو هستیم و آیا این کنسول توان پردازش آن چه که از یک کنسول بازی نسل جدید انتظارش را داریم، دارد یا خیر. سال گذشته بود که مارک سرنی، معمار ارشد سونی از مشخصات فنی کنسول نسل نهمی این شرکت رونمایی کرد. سرنی در طی استریم معرفی مشخصات کنسول پلی استیشن 5 سعی کرد تا بیشتر روی شرح برخی از قابلیت‌های کلیدی این کنسول همانند فناوری ذخیره‌سازی SSD و موتورِ جدیدِ صوتیِ Tempset تمرکز کند چرا که دقیقا به همان صورت که انتظار می رفت این موارد برای حاضران این استریم بسیار شگفت انگیز بود.

 

پلی‌استیشن 5

پلی‌استیشن 4

پردازنده (CPU)

۸ هسته‌ی ZEN 2 در فرکانسِ ۳.۵ گیگاهرتز و قابلیتِ SMT

(فرکانسِ متغیر)

۸ هسته‌ی Jaguar در فرکانسِ ۱.۶ گیگاهرتز

تراشه گرافیکی (GPU)

۱۰.۲۸ ترافلاپس، ۳۶ واحد CU در فرکانسِ ۲.۲۳ گیگاهرتز

(فرکانسِ متغیر) با معماری RDNA 2 سفارشی

۱.۸۴ ترافلاپس، ۱۸ واحد CU در فرکانسِ ۸۰۰ مگاهرتز با معماری GCN سفارشی

حافظه / رم

۱۶ گیگابایت رم GDDR6/عرضِ ۲۵۶ بیتی با پهنای باند ۴۴۸ گیگابایت بر ثانیه

۸ گیگابایت رم GDDR5/عرضِ ۲۵۶ بیتی با پهنای باند ۱۷۶ گیگابایت بر ثانیه

ذخیره‌سازِ داخلی

۸۲۵ گیگابایت SSD سفارشی

۵۰۰ گیگابایت هارددیسک
سرعتِ ورودی/خروجی

۵.۵ گیگابایت بر ثانیه (خام)/۸ تا ۹ گیگابایت بر ثانیه (فشرده)

بینِ ۵۰ تا ۱۰۰ مگابایت بر ثانیه (بستگی به موقعیتِ داده روی دیسک دارد)

ذخیره‌سازِ قابلِ ارتقا

اسلاتِ NVMe

هارددیسکِ قابلِ تعویضِ داخلی

ذخیره‌سازِ خارجیپشتیبانی از هارددیسکِ USB

پشتیبانی از هارددیسکِ USB

درایوِ نوری

درایوِ 4K UHD Blu-ray

درایوِ UHD Blu-ray

مقایسه پلی استیشن 5 با پلی استیشن 4

مارک سرنی در این استریم اعلام کرد که به کار گیری تکنولوژی SSD در این کنسول نه تنها تجربه بهتری از بازی‌های نسل نهمی را برای کاربران رقم می زند بلکه سبب می شود که بازیسازان نیز آزادی عمل بیشتری در ساخت بازی‌های بهتر و با‌کیفیت تر داشته باشند. مورد دیگری که در استریم سونی به آن اشاره شد، به کار گیری ویژگی Backward Compatibility در پلی استیشن 5 می باشد. ویژگی که به لطف آن کاربران میتوانند را روی این کنسول نیز تجربه کنند.

Boost چیست و چه کاربردی دارد ؟

boost فناوری جدید و بسیار مهمی است که در کنسول نسل نهمی سونی به کار گرفته شده که به واسطه آن قادر خواهد بود تا از فرکانس‌های متغیر پشتیبانی کند و دیگر با افزایش دمای داخلی دچار کاهش نرخ فریم در بازی نشود ؛ به عبارتی این کنسول مقدور است در هر شرایط دمایی، تجربه یکسانی را برای بازیکن رقم بزند. تراشه‌ی گرفیکیِ RDNA 2 به کار گرفته شده در پلی استیشن 5 شامل 36 واحدِ پردازشی است که در فرکانس‌هایی تا سقفِ 2.23 گیگاهرتز کار می‌کند و به کمک قابلیت بوست به کار گرفته شده در آن ، حداکثر توانِ پردازشی تا سطحِ 10.28 ترافلاپس را به‌طور موثر عرضه می‌کند. البته جذابیت این موضوع زمانی بیشتر مورد توجه قرار میگیرد که بدانید راندمانِ یک واحدِ پردازش CU در معماریِ RDNA بسیار فراتر از واحدِ مترادف در PS4 یا PS4 Pro و در معماریِ قدیمی‌تر است. سرنی در این باره گفت :

مشخصات کنسول پلی استیشن 5

اگر چه این ویژگی ممکن است باعث افزایش‌ مصرفِ انرژی شود اما از طرفی برای سونی به این معنی است که پلی‌استیشن 5 روی تراشه‌ی گرافیکی خود می‌تواند به فرکانس‌های کاریِ بسیار بسیار بالاتر از آنچه که انتظار می رود دست یابد. تا کنون فهمیدیم که پلی استیشن 5 قدرت بسیار بالاتری نسبت به نسل قبلی خود دارد و این قدرت ، آزادی عمل بسیاری را در اختیار بازی سازان قرار می دهد تا بتوانند از حداکثر قدرت این کنسول استفاده کنند. اما شاید از خود بپرسید که وقتی پردازنده به سقف مصرف توان و آستانه‌ی کاهش سرعت اجزای خود می‌رسد چه اتفاقی می‌افتد ؟

به گفته سرنی وقتی کنسول با بدترین حالت ممکن در یک بازی مواجه شود، در سرعت و فرکانسِ پایین‌تری کار خواهد کرد. هرگونه کاهشِ سرعتی بسیار جزئی است و با درنظرگرفتنِ همهِ‌ی این جوانب، پیاده‌سازیِ فرکانسِ متغیر بهبودِ قابلِ ملاحظه‌ای برای دارندگان پلی‌استیشن به ارمغان خواهد آورد.

SSD رویایی شیرین در بیداری

یکی از موضوعاتی که سونی خیلی روی آن تاکید داشت و دارد، بهره مندی کنسول جدیدش از تکنولوژی SSD است. فناوری که باعث می شود PlayStation 5 ده ها برابر در پردازش فعالیت های مختلف سریعتر از PlayStation 4 عمل کند به گونه ای که به واسطه آن می توان تمامِ 16 گیگابایت حافظه‌ی PS5 را تنها ظرفِ دو ثانیه پُر کرد. به کارگیری فناوری SSD در این کنسول هم برای بازیکنان و هم برای توسعه دهندگان بسیار خوشایند خواهد بود. موردی که توسط بسیاری از توسعه دهندگان از سراسر دنیا در سفر های چند سال اخیر سرنی خواسته شده بود.  اما سوال اصلی اینجاست، چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی که تمامِ 825 گیگابایت گنجایشِ ذخیره‌سازِ داخلیِ کنسول پُر شود ؟

مشخصات کنسول پلی استیشن 5

خبر خوب اینکه سونی همچنان بر استراتژیِ پیشین خود پایبند مانده است و این امکان را در اختیار کاربران خود قرار داده تا به دلخواه قطعاتِ موجود در بازار را خریداری کرده و خودشان آن‌ها را در کنسول قرار دهند. پس بله، درایوهای پرسرعتِ NVMe در اسلات تعبیه شده در پلی‌استیشن 5 پشتیبانی خواهد شد. تنها مشکل این است که فناوریِ PC در این زمینه هنوز خیلی عقب‌تر از PS5 است. مدتی زمان می‌برد تا درایوهای جدیدتر مبتنی بر PCIe 4.0 با پهنای باندی که متناسب با مشخصات سونی باشد به بازار راه پیدا کنند؛ به همین خاطر سازگاری کنسول با درایو شرط نخست خواهد بود. البته در کنار آن، هم چنان کاربران می توانند با اتصال هارد اکسترنال به پلی استیشن، از آن برای ذخیره سازی محتوای مورد نیاز خود استفاده کنند اما طبیعتا سرعت این هارد ها به سرعت هارد اصلی خود کنسول نمی رسد ولی با این حال فضا را برای عناوینِ نسلِ بعدی که به آن احتیاج دارند آزاد خواهد کرد.

صدای سه‌بعدیِ بی‌نظیر با Tempest Engine

یکی از مشکلات بزرگی که سونی در نسل قبل با آن مواجه شده بود خروجی صدای ضعیف پلی استیشن 4 بود. صدایی که نه تنها کسری از یک هسته‌ی پردازنده‌ی جگوار را برای ارائه‌ی صدای ۷.۱ محیطی استفاده می کرد بلکه کیفیتی بسیار کمتر از چیزی که در PS3 تجربه می‌شد، داشت.

سرنی در این باره اعلام کرد :

شاید شده که تا کنون شما هم در بازی های مختلف برای مدت کوتاهی هم که شده مراحل بازی را کنار بگذارید و محو تماشای محیط آن شوید. بازی هایی همچون The Witcher و The Last Of Us، جی تی آی و صد ها بازی دیگر که فضای سرسبز و زنده شان آن هم در آب و هوای بارانی شما را به وجد می آورند. این تجربیات با وجود یک صدای ساده و یکتا باز هم لذت بخش می باشد. حال فرض کنید که پلی‌استیشن 5 با استفاده از فناوری Tempset Engine موفق شده تا این تجربه را برای شما صد ها برابر جذاب تر کند. در واقع سونی با شبیه‌سازیِ فوق العاده صداهای مختلف هم چون صدای برخورد قطرات باران با زمین اطراف بازیکن و تفهیم اینکه بازیکن بتواند دقیقا جای اشیا اطرافش را تشخیص دهد، احساسِ واقعیِ حضور داشتنِ در یک محیط و یا شرایط آب و هوایی را به وی القا می کند.

021-9101-6578 BaziPlus PlusTV info [at] BaziPlus [dot] Com